Tuesday, November 20, 2012

Kos Ubahsuai & Pembinaan Rumah

Kos Projek Bangunan Rumah Anda



Anggaran kasar kos membina rumah / projek bangunan adalah mudah. Anggaran tepat bagi kos projek bangunan adalah sangat sukar. Pengiraan berdasarkan RM/setiap meter persegi kos bangunan boleh memberi anda anggaran, tetapi kontraktor bangunan berpengalaman tidak pernah bergantung kepada pengiraan kasar. Kontraktor berpengalaman menilai bahawa apabila anda mengira kos sesuatu sebagai sebagai rumah, terdapat terlalu banyak perkara yang boleh tersilap. Sekiranya tersilap maka berlakulah kontraktor yang akan lari..


Lihat Projek Rumah Anda Secara Keseluruhan Terlebih Dahulu


Masa dan bahan binaan adalah dua komponen utama pada mana-mana projek pembinaan. Kos untuk memasang kabinet di dapur ia adalah agak mudah untuk dikira kerana ia hanya melibatkan beberapa komponen sahaja. Apabila kontraktor mengira kos pembinaan rumah baru, ia menjadi sangat kompleks. Selain daripada kos pekerja, terdapat perkara lain untuk dipertimbangkan; seperti tukang paip, juruelektrik, dan lain-lain. Selain itu kos yang perlu dikira ialah jumlah , harga, jenis-jenis - tingkap, pintu, kelengkapan bilik air, bumbung, penebat haba dan lain-lain lagi.

Secara keseluruhannya, terdapat lebih beratus komponen individu yang menyumbang kepada kos keseluruhan projek bangunan. Mana-mana salah satu daripada komponen ini boleh mengakibatkan lebihan kos. Satu-satunya cara untuk mengurangkan risiko di bawah harga sebenar ialah dengan menganggarkan kos keseluruhan secara kasar dan kemudian memecahkan harga ke dalam komponennya.

Mengira dari bawah hingga ke atas

Setiap projek pembinaan rumah mengikut prosedur langkah demi langkah:

1. Sebelum pembinaan bermula, terdapat kos pra-pembinaan, termasuk permit dan penyediaan tapak.
2. Pembinaan bermula dari atas tanah. Bermula dengan footings, rangka dinding dan struktur sokongan rumah dan kemudian struktur bumbung . Kemudian anda mempunyai "skeleton" bangunan siap.
3. Selepas merangka selesai, rumah tertutup. Sebahagian daripada komponen utama yang diperlukan untuk menyertakan dan kalis cuaca rumah termasuk dinding dalaman dan luaran, penebat, sub-lantai, bumbung, tingkap dan pintu.
4. Kerja akhir termasuk system paip, elektrik, mengecat, dan lantai.
5. Sebuah rumah tidak dipanggil rumah sehingga ia mempunyai dapur dan bilik
mandi. Ini adalah keperluan yang mahal dan layak difikirkan berhati-hati.

Sebaik sahaja anda telah memecahkan proses kos pembinaan seperti ini, anda boleh memulakan kos projek bangunan anda dalam cara yang sama langkah-demi-langkah. Sebahagian kos bahan-bahan utama dan besar boleh di anggarkan dengan agak tepat , tetapi kos buruh dan kos bahan luarjangka akan sentiasa kekal berubah. Malah kontraktor paling berpengalaman mengambil kos ini ke dalam akaun, dan dari pengalaman , perkara yang tidak dijangka ini biasa berlaku, untuk megelakkan masalah di kemudian hari penambahan sehingga 25 peratus dengan anggaran awal adalah perlu.


Meminimakan Kos Anda

Terdapat beberapa cara untuk mengurangkan kos bangunan anda, tetapi yang paling penting adalah untuk mengetahui apa yang anda mahu dari awal. Tiada apa-apa menambah lebih kepada kos pembinaan daripada perubahan dalam rancangan sewaktu kerja sedang berjalan. Jika anda mempunyai pelan dan berpegang padanya sehingga selesai, kontraktor anda boleh mengatur untuk semua barangan dan perkhidmatan yang anda perlu datang mengikut jadual yang ditetapkan.


Jika tukang paip/elektrik kembali kali kedua untuk memasang perkara yang bukan sepatutnya di buat, mereka akan mengenakan caj tambahan untuk kerja tersebut. Sekiranya ada kerja-kerja tambahan handaklah ia di tanggung oleh pemilik memandangkan kontraktor bekerja di bawah margin keuntungan yang sangat optimum.


Apabila membandingkan harga dari kontraktor , harga yang rendah adalah menjadi keutamaan akan tetapi tidak semestinya yang rendah itu adalah yang terbaik. Seorang kontraktor yang teliti tidak akan mengurangkan anggaran kos hanya untuk memenangi kontrak anda. Mereka akan perinci kan semua kerja dalam sebutharga atau kontrak mereka dan menerangkan dengan jelas sebab-sebab kos yang tidak dinyatakan dalam sebut harga dan kontrak mereka.

www.homerenovations.com.my
email : ubahsuai.rumah@ymail.com
Tel:  013-374 7273

No comments:

Post a Comment