Wednesday, November 21, 2012

Pemilihan Warna Yang Sesuai

Pemilihan Warna?



Pereka dalaman memahami bahawa tiga perkara yang paling penting yang mempengaruhi suasana dalaman iaitu ruang, pencahayaan dan warna.
Pengezonan Warna adalah pemisahan ruang kepada zon dan tugasan warna yang sesuai untuk setiap zon. Kita sering melakukan ini apabila mengecat bilik tidur seorang gadis merah jambu dan biru bilik tidur seorang anak lelaki, tetapi pengezonan warna adalah satu proses yang lebih canggih. Beberapa aspek penting pengezonan warna termasuk:


Fungsi: Apakah bilik yang akan digunakan untuk?
Suasana: Apa warna atau warna mewujudkan suasana yang betul untuk bilik?
Kesan visual: Adakah halus, warna-warna neutral atau skim warna yang menonjol akan menjadi lebih sesuai?

Ketiga-tiga perkara di atas perlu dipertimbangkan bersama-sama dalam usaha untuk memdapatkan warna yang sesuai.


Bagaimana Pengezonan Warna Digunakan?

Pengezonan Warna semakin digunakan untuk menentukan kawasan dalam bangunan komersial yang besar. Sebuah restoran , misalnya, sebuah kafe dimana suasana keadaan makan lebih formal, warna dizonkan untuk mewujudkan atmosfera makan kasual dan makan dalam keadaan yang romantis.


Juruhias dalaman menguunakan teori zon warna yang sama untuk hiasan dalaman rumah. Ia boleh diapplikasikan dengan baik terutamanya di rumah pelan terbuka, runag dapur, ruang makan dan ruang tamu yang tidak dipisahkan oleh dinding. Anda boleh, misalnya, mahu dapur anda untuk mempunyai suasana yang meriah seperti kafe di mana anda berkumpul di sekitar dapur pulau (kitchen island) dengan kawan-kawan dan runag keluarga untuk minum kopi. Warna bold splashback boleh membantu mewujudkan suasana ini. Di dalam bilik makan, anda mungkin mahu suasana yang lebih lemah. Anda boleh mendapatkan ini dengan kertas dinding dalam warna corak dan halus.


Pengezonan Warna juga boleh digunakan di luar rumah. Anda mungkin mempunyai ruang tamu moden, tetapi mahu mewujudkan suasana lebih semulajadi di bahagian luar teres. Hanya dengan memilih batu semula jadi atau pavers teras tanah liat boleh mewujudkan suasana semulajadi yang cantik. Apabila pintu teres anda dibuka luas dan tiada objek fizikal memisahkan ruang tamu dari teres.


Pengezonan warna yang baik kadangkala sukar untuk dicapai. Kadang-kadang, warna boleh bertembung atau warna utama yang digunakan dalam satu kawasan boleh mengatasi warna di ruang lain. Untuk mendapatkannya dengan betul, anda boleh mengambil khidmat daripada pakar perunding warna.

atau boleh layari untuk mendapatkan warna yang sesuai http://www.nipponpaint.com.my/inspirations

www.homerenovations.com.my
email : ubahsuai.rumah@ymail.com
Tel:  013-374 7273

No comments:

Post a Comment